Koetjes en kalfjes op de amazone - Reisverslag uit Tabatinga, Brazilië van Jolande Gall - WaarBenJij.nu Koetjes en kalfjes op de amazone - Reisverslag uit Tabatinga, Brazilië van Jolande Gall - WaarBenJij.nu

Koetjes en kalfjes op de amazone

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg Jolande

28 Februari 2007 | Brazilië, Tabatinga

jaah een berichtje vanuit brasil, wie had dat gedacht. Ik moet zeggen ben hier nog niet eens een uurtje, maar vond het toch wel ff de moeite waard om mijn berichtje vanuit hier te schrijven. Ik zit nu namelijk in het Amazone gebied en het is een drielanden punt met columbia en peru. Ik ben snel ff de grens overgecrosst achterop een motor, wat ze hier als taxis gebruiken! En heb in brazil snel mnijn havaianas gekocht en ben weer terug geggaan om mijn vlucht naar de hoofdstad van columbia, Bogota te gaan. Ik moet zeggen het contrast qua temepratuur is erg groot opeens. In de amazone was het ongeveer 40 graden en nu in bogota was het vannacht 8 graden!! ARGGGG, moet dus snel weer naar een warmer gebied.

afgelopen anderhalve weeek is echt de beste tijd tot nu geweest. bene namelijk vanaf huancacho( de kust) naar de binnenlanden gereist op naar Iquitos. De amazone capital van peru. samen met mijn tijdelijke mama en papa uit autralie, een stel van 54 jaar, haha, deze alternatieve route afgelegd. Eerst gewoon toeristen bus gepakt, en ik zat netuurlijk weer naast de dikste griezel, die het nodig vond om midden in de nacht zijn hand om mijn been te leggen.

Daarna in Tarapoto een collectiove gepakt en daar begon het traject. we zouden om 7 uur sochetnds weg gaan en het zou 3 uur duren,: maar in Peru weten ze dat heel anders te doen! Deze collectivo is een oude jeep met een open achterkant. voor 10 soles (€2,5) mag je dan achterop staan. WIj onze rugzakken erop en maar achter tot we weg gingen. Opeens rijdt ie weg, wij snel erop gejumpt. beginnen ze in de stad stukken van de auto af te zagen, was al verdacht. toen naar andere winkel en komt er een heftruckje aan met een gigantische machine, ding weegt waarschijnlijk meer dat de hele auto. Maar hup achterop de jeep. de auto klapt bijna over. En er was nog precies 10 centimeter over waar wij dan mooi konden staan vond de chauffeur. JAHH DAG en dan zeker wachten tot dat ding omvalt en ons doodsplasht! wij dus andere jeep.

Onze jeep was in vergelijking stuk beter, maar 18 mensen achterop, ergg comfortabel. na 2 uur door tropisch regenwoud te rijden, stoppen we en wachten we voor 4 uur. GOD MAg WETEN WAAROM?? en dan rijden e weer 3 uur verder. Uiteindlijk waren we dus om 9 uur savond daar ipv 10 uur sochtend! HAHA:

vanaf yrimaguas namen we een transportboot naar Iguitos. Dit duurde 3 dagen en twee nachten, we sliepen met honderden mensen in hanmatten zij aan zij. Wij waren de enige grinogs!! dus super veel aandacht van iedereen, erg grappig. Uiteindelijk wilde zelfs de capitein met me daten. beetje jammer. onze boot had echt alle dieren aan boord, 20 koeienn varkens, cavias, duizenden kippen, aapje schildpadje, katten etcc en uiteindlijk zelfs een dode wilde slang, die een van de jongens van de bemanning doodde en daarna met trots om mijn nekt te legde, YEAHH!!

hoe ze daar met dieren omgaan is echt zooo slecht. de koeien kregen voor 3 dagen niets te eten en niets te drinken terwijl het ruim 35 graden was. zo zielig, waren ppaar stervende. en we werden uitgenodigd voor onbijt door de capitein aan tafel. Terwijl wij onze gebakken eitje met rijst zaten te eten,was de kok lunch aan het bereiden. wat betekend. naats onze tafel pakte hij een kip en zijn hakmes en sneed het beest levend doormidden het bloed druipte net onze tafel niet op. EETSMAKELIJK!!

Ff een update geven wat ik de afgelopen 5 weken gedaan heb. want zolang geleden is het alweer dat ik een bericht geschreven. In de heilige vallei in cuzco heb ik een vrijwillgers project gedaan op een schooltje ergens in een dorpje, dorpje bestond uit zo ongeveer 1 straat. heeel interessatn!! de kindjes bij mijn school waren allemaal ergg lief. de leeftijd van 4 toto 16 jaar en sochtend gaven we ze wat les en daarna met ze buitenspelen. Beetje jammer was dat al de andere vrijwilligers duitsers waren, EN die duitsers waren ZOOOO SAAAAI!! niet normaal. ze zaten de hele dag in hun kamer en gingen gelijk na het avond eten om 8 uur naar bed!!! nou dat was wel ff wat anders dan het vele drinken en feesten in mijn hostal waar we om 8 uur sochtend naar bed gingen. 2de week kwam er een NL stel bij jeroen en anita en die waren gelukkig wel erg gezelig en hadden paar flessen rum mee genomen!

Die kinder zijn zoo verschillend van NL kinderen, heeel geweldadig, ze slaan elkaar heelmaal kapot, maar huilen nooit!! en ook de hygiene is ver te zoeken. we waren aan het buitenspelen en een kindje heeft blijkbaar dorst en hup begint zo uit een superranzige modderpoel op straat de drinken! hahah moest wel lachen hoor.waarschleinlijk hadden er al 5 honden in zitten plassen.

na cuzco ben ik met groep van 5 amigos uit hostel naar huacachino gegaan. dit dorp is een oase midden ineen sandwoestijn. super!! je kunt daar gaan sandboarden, je gaan met een sandbuddy de duinen en dan keihard op je buik de duinen af. Ik weet niet waarom maar was de enige die het vooreklaar wist te krijgen om 3 keer letterlijk op mijn bek te gaan. 1ste keer op de oefenpiste wist ik al mijn arm kapot te branden aan het sand. 2de duin ging super alleen jammer dat ik mijn hoof nite omhoog hield zodat mijn kin keihard op het bord klapte, met gevolg dat daaran rondliep met blauwe kin voor een week en ook de laatse duin gebruikt ik mijn voeten niet om af te remmen dus vloog een duin te ver!! Kortom SUPER ERVARING!!!!

Noou kan nog uren doorlullen, maar zal jullie niet langer vervelen! volgende keer ben ik iets sneller. en >Super bedankt voor de vele racties echtt heel gaaf!!
kusjjes

  • 28 Februari 2007 - 17:22

    Sarah:

    Heej jootje!
    Lang verhaal hoor en ook nog eens super tof ;) Nog twee maanden, geniet er nog van meid!!!
    Hele dikke kus Sarah

  • 28 Februari 2007 - 17:22

    Jolande:

    fotos lukt ff niet. morgen zin ze der!!

  • 28 Februari 2007 - 20:11

    Indra:

    Nou Jo, haha soms moet ik echt 2 keer je zinnen lezen voordat ik je zin snap maar uiteindelijk weer een er geslaagd verhaal! Je doet echt onwijs veel, ben blij dat je zoveel mooie ervaringen op doet! Je hebt trouwens ook al iets van 5 weken niet op mijn mail gereageerd, a-so-ciaal ;) Nog 5 dagen en dan vertrekken wij ook eindelijkkk! Woeheoee!
    Mail je me?
    Dikke kus

  • 28 Februari 2007 - 20:48

    Coen:

    Hee dametje,

    Top van je te horen, super mooie verhalen.
    Geniet van alles.
    Kusjes Coen

  • 28 Februari 2007 - 20:59

    Winfried:

    Hallo Jo,
    Je beleeft en ziet daar heel veel,hoor! Geniet er maar van.
    Leuk weer wat van je te lezen, maar je mag van mij nog wel langer doorlullen!
    Veel liefs + XXX
    van je vadertje.

  • 01 Maart 2007 - 00:23

    Suze:

    Jotje.. jeetje wat een verhalen.. je mag wel weer les nederlands nemen als je terug komt trouwwens haha!! maar ook die foto´s zo iets maak je ook maar 1x mee, geniet ervan! heeele dikke kus lieverd!
    Suze

  • 01 Maart 2007 - 07:31

    Veralyn:

    Whhaaaaah!! Brazil! je verhalen maken me bijna jaloers, als ik niet nu in India zat vertrok ik meteen naar jou. KLinkt sooo mooi allemaal. Kisses uit INdia

  • 01 Maart 2007 - 07:44

    Louise:

    heej jolande,
    Klinkt echt super mooi allemaal, echt gaaf!Ook echt leuke fotos.. Geniet ervan, louise

  • 01 Maart 2007 - 08:09

    Lieke:

    Jo! Wat maak je toch briljante dingen mee daar haha.. En wat een prachtige foto's! Pas je wel een beetje op jezelf? En genieten he!! x

  • 01 Maart 2007 - 09:00

    Lindy:

    Leuke verhalen weer Jo en erg leuke foto's! Geen last van beestjes gehad in je haar? ;-)
    x

  • 01 Maart 2007 - 17:17

    Sibbelien:

    Wat een leuke belevenissen weer! En mooie foto's! Je staat er goed op, knuffels vanjemama

  • 02 Maart 2007 - 12:29

    Annet:

    Tjee wat een verhalen zeg! Het leest zo snel en makkelijk, zo lang was hij niet hoor, mag nog stukken langer.. ;) Ik ben blij dat je het erg anar je zin hebt.! In mei kom je terug?? Geniet ervan he!!

    Liefs en dikke kus mij!

  • 02 Maart 2007 - 18:31

    Eline:

    Eindelijk heb ik je bericht dan ook gelezen :P! Helemaal niet te lang hoor ;)! Alleen niet altijd even duidelijk :P! Echt super tof om te lezen!
    Veel plezier nog die laatste maandjes!
    Liefs

  • 03 Maart 2007 - 13:07

    Jos:

    Hey Jolande,
    Wauw, wat een super mooie foto's. En inderdaad, wat een lieve kinderen als ze elkaar kapot slaan :p Veel plezier weer.
    Liefs Jos

  • 04 Maart 2007 - 18:47

    Ellen:

    Hey jootje!! wat super verhalen! Leuk dat je ook vrijwillerswerk heb gedaan! leuk man..!! mooie fotows zitten er bij man..!! nog heel veel plezier..

    Dikke knuffel Ellen

  • 05 Maart 2007 - 10:38

    Marianne:

    Chica, que tal te va? Wow wat een verhaal. Uit t barre nederland is het moeilijk voor te stellen hoe geweldig je t daar hebt, maar het klinkt allemaal geweldig. En aan de fotos te zien is dat t ook. Geniet er van!

  • 06 Maart 2007 - 21:31

    Jacqie:

    Heej jo, ik heb eindelijk een gaatje gevonden om ook nu weer even van ja verhaal te genieten. Het klinkt allemaal weer avontuurlijk....;) Suppeeerrr!! Liefs Jacq

  • 11 Maart 2007 - 12:25

    Jeroen (Caicay):

    He Jolande! Jammer dat wij ondertussen al weer terug zijn in ons koude kikkerlandje, vijf maanden Curaçao en 2 maanden Peru en Bolivia gaan je niet in de koude kleren zitten, wel in de warme zomerkledij!
    Erg tof om al je ervaringen terug te lezen en de Chicha/kavia foto weer eens terug te zien.
    Je krijgt alle aandacht lees ik, maar goed dat je er een papa en mama bij hebt ;)
    Nogmaals erg bedankt voor de Bolivia - Uyuni - TIP! Het was erg vet op de zoutvlaktes, alleen de jeep was iets minder, met meer dan 6 uur vertraging en uiteindelijk dus atracties in het donker, wel erg vette groep. Wij hebben nog met 2 Amirikanen rondgereisd die erg tof gezelschap waren.
    Nog heel veel mooie avonturen toegewenst en als je weer terug bent in Holanda gaan we weer eens een drankje doen... Utrecht?!
    Chao chica... happy travels!

  • 11 Maart 2007 - 12:59

    Marieke:

    Hee jootje!
    sorry een beetje late reactie maar echt super tof weer wat van je te horen. Maar ik ga je nu wel even mailen!
    mucho knuffels!

  • 11 Maart 2007 - 16:49

    Lara:

    ¡Hola jo! :)
    haha dank voor de reactie bedacht me net dat ik nog niet eens op jouw verhaaltje had gereageerd... slecht van mij want ik had em al wel gelezen!! Echt super gaaf joh wat je allemaal mee maakt... echt toffe foto´s ook :D! Ja met mijn foto´s gaat ie niet helemaal goed heb er al 400 gemaakt maar de bestanden zijn de groot voor die site dus ik ga even een picturetrail aanmaken ofzo. Maar jootje ik spreek je snel weer.. waaaah over 3 weken ga ik alweer naar huis :S!
    have fun
    chau chiquita ;)
    xx

  • 13 Maart 2007 - 00:14

    Michiel:

    haai!!

    gaat zeker wel een rare verjaardag worden de 21ste aan de andere kant van de wereld.. mijn feest wordt gepland door vrienden en ze laten niet echt doorschemeren wat er gaat gebeuren (iets met bowlen en een partybus en veel drank :P) maar ik vertrouw op een mooie avond. jij alvast gefeliciteerd, ook al duurt het nog ff,

    liefs
    michiel

  • 18 Maart 2007 - 02:10

    Benthe:

    Jaa, eindelijk weer een reactie van Jo, leuk!! Hihi, heb weer heel erg gelachen om wat je hebt meegemaakt, echt goed! Vooral zo door blijven gaan! veel liefs

  • 19 Maart 2007 - 13:44

    Meia:

    Hai Jolande,
    Vandaag voor het eerst je site bekeken, maar ik ben onder de indruk. Wat een geweldige reis ben je aan het maken! Prachtige foto's die de sfeer goed laten zien.
    Geniet nog maar lekker, groetjes Meia

  • 21 Maart 2007 - 04:00

    Michiel:

    heej, van harte gefeliciteerd! thnx voor je mailtje, mijn verjaardag was geweldig, hoop de jouwe vandaag ook!! xx michiel

  • 21 Maart 2007 - 12:48

    Marit:

    Hee Jo!!!
    GEFELICITEERD!!! Hoop dat je een leuke dag hebt, maar dat zal vast wel lukken als ik al je verhalen zo lees! ;-)
    Veel Liefs!

  • 21 Maart 2007 - 17:00

    Meia:

    Hai Jolande,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Ik ben benieuwd of er iemand voor je zal zingen!
    Fijne dag, groetjes Meia

  • 21 Maart 2007 - 17:42

    Annet:

    gefeliciteerd meis!!
    Ik hoop dat je een lekkere dag hebt (gehad)..
    Tot snel!

    Liefs en kus mij!

  • 24 Maart 2007 - 14:04

    Mathilde:

    Hey jolande,
    wow, wat een verhalen! en wat krijg ik een heimwee, alles is zó herkenbaar!! en het mooie is dat ik ook op precies dezelfde plaatsen ben geweest allemaal. Héérlijk, die saaie duitsers, arabisch pratende israeliërs, feestende argentijnen, kleurrijke bolivianen en natuurlijk het sandboarden, de salar de uyuni, kortom, één en al avontuur. geniet ervan!

    kus,
    Mathilde

  • 03 April 2007 - 21:57

    Miriam:

    Volgens mij is het alweer april en wortd het hoog tijd voor een nieuw bericht. Wil weten waar je uithangt!! Zla je ook ff mailen. Zit nu zelf in Iquitos. Benineens journalist, ga gratis cruise doen voor de plaatstelijke gratis kracht, moet dus alleen artikeltje schrijven.. Haha cool toch??
    Dikke kus Miriam

  • 04 April 2007 - 17:27

    Carine:

    Hallo Jolanda

    Nog enkele weken genieten van ver weg zijn! Fijne laatste weken in Zuid Amerika en ik ben benieuwd je verhalen te horen.
    Nog gefeliciteerd met je moeders verjaardag.
    Tot ziens in Zutphen!
    Carine

  • 08 April 2007 - 22:18

    Sara:

    He Jo,

    Dacht ga toch maar even kijken hoe het met je gaat en wat voor spannende verhalen je nog hebt geschreven.
    Super tof allemaal!!!!
    In Nederland mis je helemaal niets hoor.
    Ik mis Zuid-Amerika echt super erg en vind Nederland maar saai.

    Kijk een beetje uit he!

    Nog heel veel plezier.

    xxxxxxx
    Sara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Tabatinga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 April 2007

jaja, mijn avontuurtjes in colombia!

13 April 2007

..

28 Februari 2007

Koetjes en kalfjes op de amazone

20 Januari 2007

zit nu in Peru!!

30 December 2006

Eerste herinnering aan Bolivia? KUT!
Jolande

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 23121

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2006 - 27 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: